افزایش ۲۰ هزار نفری ظرفیت پذیرش تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی از مهر ۹۳

افزایش ۲۰ هزار نفری ظرفیت پذیرش تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی از مهر ۹۳

انتشار: چهارم مردادماه ۱۳۹۳

به گزارش کانون فارغ ­التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با تصویب رشته‌های جدید در واحدهای دانشگاهی ساماندهی شده از مهر ماه ۹۳ شاهد افزایش حدود ۲۰هزار نفری ظرفیت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی هستیم. دکتر مجتبی علوی فاضل، رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار نمایندگان تام الاختیار و معاونان هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با آیت الله هاشمی رفسنجانی، به ارائه گزارشی از فعالیت های این مرکز پرداخت و اظهار داشت: واحدها و پردیس های علوم و تحقیقات ظرفیت مناسبی در بخش تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی هستند و با دارا بودن رشته های تحصیلی متنوع و برند دانشگاهی معتبر بیش از ۵۰درصد از ظرفیت پذیرش مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشگاه را در بر می‌گیرند.

وی با اشاره به دلایل تجمیع پردیس های علوم و تحقیقات با واحدهای مادر افزود: حفظ و تقویت مزیت های ایجادشده حاصل از راه اندازی و توسعه شعب علوم و تحقیقات به عنوان برند معتبر دانشگاهی و پرهیز از حذف ظرفیت ایجادشده، توجه به عدم کاهش منابع مالی و زیان واحدهای دانشگاهی با افزایش کیفیت، رضایتمندی و قانونگرایی از دلایل مهم این تصمیم است.
علوی فاضل تصویب رشته های واحدها و پردیس های علوم و تحقیقات که در حال حاضر به صورت غیرمصوب و تحت پوشش واحد علوم و تحقیقات تهران فعالیت دارند، را از دیگر دلایل تجمیع برشمرد و اضافه کرد: در حال حاضر جز ۵۶ کد رشته، سایر کد رشته های واحدها و پردیس های علوم و تحقیقات فقط تا شهریور ۹۳ از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری مجوز فعالیت دارند که در صورت عدم تصویب، از مهر ۹۳ امکان پذیرش دانشجو ندارند. رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: رفع اشکال­های موجود در پردیس ها و واحدهای علوم و تحقیقات نظیر محدودیت فضای آموزشی، تجهیزات پژوهشی و اعضای هیأت علمی و ارتقای رضایتمندی دانشجویان ازدیگر دلایلی بود که باعث شد مدیریت دانشگاه آزاد نسبت به ساماندهی پردیس های علوم و تحقیقات اقدام کند.

وی جلوگیری از موازی کاری با واحدهای دانشگاهی، رفع رقابت­های منفی و توجه به نقش این واحدها و پردیس­ها در جهت اقتصاد دانشگاه آزاد را از دیگر دلایل مثبت این طرح دانست و خاطر نشان کرد: تقویت مدیریت هزینه ناشی از حذف ساختارهای موازی و جلوگیری از ایجاد هزینه اضافی و بهره گیری از ظرفیت های خالی از جمله امکانات آموزشی، پژوهشی و اعضای هیأت علمی واحدهای هر استان در برگزاری دوره های تحصیلات تکمیلی از علل حذف این ساختار موازی بود. علوی فاضل تجمیع پردیس های علوم تحقیقات را دارای مزایای قانونی همچون اخذ مجوز برای رشته محل ها و واحدهای فاقد بدون مجوز دانست و افزود: پس از تجمیع واحدها در مقطع کارشناسی ارشد ۱۰۰۰ رشته محل افزوده شد، که به این ترتیب شاهد رشدی ۱۳۸ درصدی در این مقطع هستیم.