چگونه یک مقاله با ارزش در سطح بین­ المللی بنویسیم؟

چگونه یک مقاله با ارزش در سطح بین­ المللی بنویسیم؟

انتشار: دوم مردادماه ۱۳۹۳

چگونه یک مقاله با ارزش در سطح بین­ المللی بنویسیم؟ به گزارش ApplyRoad، با افزایش نیاز دانشجویان و اساتید کشور به نگارش و چاپ مقالات علمی که خود پیامد افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی، تمایل به اخذ پذیرش از دانشگاههای خارجی، فشار دانشگاهها به دانشجویان و اساتید برای چاپ مقاله و برخی علل دیگر میباشد، متاسفانه رشد کیفی مقالات به فراموشی سپرده شده است. با توجه به این موضوع در این بخش سعی خواهیم نمود مراحل نگارش یک مقاله علمی را به صورت مختصر بیان نماییم.

یافتن مساله یا سوال: در این مرحله فرد با یک مساله کلی یا یک یا چند سوال جزئی­ تر مواجه میشود و در نتیجه تلاش مینماید تا با طی مراحلی منطقی، به پاسخی مناسب دست یابد. بنابراین (نگارش مقاله) به خودی خود یک هدف نیست و تبدیل آن به یک هدف است که باعث شده است کیفیت مقالات تولیدی کاهش یابد.

بررسی منابع موجود: در بسیاری از مواقع ممکن است مساله و سوال شما در منابع مختلف مورد بررسی قرار گرفته باشد و در نتیجه نیازی به یافتن پاسخ مجدد آن نباشد یا لازم باشد سوال را بر آن اساس، با تغییراتی همراه سازیم. در این مرحله لازم است تا بتوانیم دیدگاهی انتقادی نسبت به منابع موجود داشته باشیم و با پیدا کردن شکاف تحقیقات موجود یا (Research gap)، نشان دهیم که تحقیق ما میخواهد این شکاف را با نتایج خود بپوشاند. در صورتی که موفق به این کار شویم نشان داده­ ایم که تحقیق ما دارای نوآوری، Novelty و نیز Contribution to Knowledge خواهد بود که این امر یکی از اصول اساسی برای چاپ مقاله خروجی این تحقیق خواهد بود.

یافتن روش تحقیق مناسب: تا اینجا ما هدف را یافته­ ایم اما اگر راه را به درستی انتخاب نکنیم به آن هدف نخواهیم رسید. با توجه به اینکه روشهای تحقیق کیفی و کمی از گستردگی زیادی در علوم مختلف برخوردارند و نمیتوان آنها را در این بخش بطور کامل توضیح داد، فقط ذکر می­نماییم که حتی نوشتن مقالات از نوع (بررسی مروری) که به آن Review paper گفته میشود هم دارای روش­های تحقیق متفاوتی است از جمله آنها مرور سیستماتیک و انتقادی میباشد.

بیان یافته ­ها و کاربرد آن: در این مرحله لازم است تا یافته ­های تحقیق به صورتی مناسب و با محتوا بیان گردد تا خواننده آن تحقیق بتواند نتیجه­ گیری درستی از آن بحث داشته باشد. همچنین باید کاربردهای مختلف نتایج تحقیق نیز به روشنی ارائه شود  که این کاربردها خود میتواند سوال دیگری را در ذهن محققین دیگر ایجاد نماید.

گروه تحقیقاتی ApplyRoad به اساتید و دانشجویان گرامی توصیه مینماید که به هیچ وجه کیفیت را فدای کمیت نکنند. مقاله­ ای که به نام شما چاپ میشود بخشی از سابقه علمی شماست که همانند یک کتاب، پس از مرگ نویسنده هم باقیست و مورد ارجاع نویسندگان دیگر قرار میگیرد. پس هرگونه اشتباه و بی کیفیت بودن مقاله، نه تنها منجر به ضعیف شدن رزومه علمی شما میشود بلکه میتواند منجر به گمراهی محققین آتی نیز گردد که این خود بیانگر مسئولیت شما در مقابل جامعه علمی است.