ارتباط علمی با ۱۲ هزار ایرانی برجسته خارج کشور

ارتباط علمی با ۱۲ هزار ایرانی برجسته خارج کشور

انتشار: پنجم مردادماه ۱۳۹۳

به گزارش تابناک، وزارت علوم در دولت یازدهم به دنبال بین‌المللی کردن دانشگاه‌هاست. دسترسی به پایگاه‌های علمی برتر دنیا و تلاش برای جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های داخلی، نمونه تلاش‌های وزارت علوم برای ارتباط با نهادهای بین‌المللی علمی است. طی سال‌های گذشته به دلیل بدهی و مسائل مالی دسترسی دانشجویان و اساتید ایرانی با بسیاری از پایگاه‌های علمی برتر دنیا از بین رفته بود. همچنین به دلیل برخی سیاست‌های وزارت علوم دولت گذشته، بسیاری از دانشجویان و استادان ایرانی مشغول در دانشگاه‌های برتر دنیا تمایلی برای بازگشت و ارتباط علمی با دانشگاه‌های داخلی نداشتند.

در همین زمینه حسین سالار آملی قائم مقام وزیرعلوم در امور بین‌الملل با اشاره به اینکه اهداف طرح‌های برنامه‌ریزی شده در وزارت علوم در جهت حرکت فرار مغزها به سمت گردش مغزها اظهارکرد: هر ایرانی که در خارج از کشور بتواند یک طرح تحقیقاتی با دانشگاه‌های داخل داشته باشد یا بتواند حداقل هفته‌یی ۱۲ ساعت تدریس در کشور داشته باشد می‌تواند حرکت فرار مغزها را به سمت گردش مغزها ترسیم کند.

پیش از این نیز معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، از دسترسی دانشگاه به پایگاه‌های علمی تا یک ماه آینده خبر داده بود. به گفته وحید احمدی با تسویه بخشی از این بدهی‌ها، پایگاه‌های اطلاعاتی اعلام کردند که بدهی‌ها می‌توانند به تدریج پرداخت شوند و تا حدی ارتباط با پایگاه‌هایی از جمله اسپرینگر برقرار شده است. تا سال ۲۰۱۳ ارتباط ما با حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد نشریات علمی قطع شده بود. جذب دانشجوی خارجی از دیگر سیاست‌های وزارت علوم در راستای بین‌المللی کردن دانشگاه‌هاست. در حال حاضر ۲۸ هزار دانشجوی غیرایرانی در کشور، در حال تحصیل هستند که از این تعداد ۱۶ هزار دانشجو مربوط به جامعه المصطفی، ۲۰۰۰ دانشجو بورسیه، ۲۰۰۰ دانشجوی آزاد و ۱۱ هزار نفر دانشجوی ورودی از طریق آزمون سراسری کشور هستند.

۲۴ استاد ایرانی در بین ۳۲۰۰ دانشمند برتر دنیا

حسین سالار آملی در نشست عملکرد یک ساله وزارت علوم با بیان اینکه در طول چهارسال آینده یک تحول جدی در بین‌المللی شدن دانشگاه‌های داخل کشور خواهیم داشت، گفت: طبق اعلام یکی از موسسات معتبرعلمی نام ۲۴ استاد ایرانی در بین ۳۲۰۰ دانشمند برجسته دنیا قرار دارد.

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین‌الملل با اشاره به شرایط جهانی از نظر تعداد استناد به مقالات ایرانی اظهارکرد: موسسه تامسون رویته طبق اظهارنظری ۲۴ نفر از اساتید ایرانی را در لیست ۳۲۰۰ دانشمند برجسته دنیا قرار داده است که از این تعداد ۱۰ نفر در داخل کشور و ۱۲ نفر در کشور امریکا، یک نفر در کانادا و یک نفر در انگلستان حضور دارند. رییس همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم همچنین با اشاره به میزان ترافیک علمی در طول چهار ماه گذشته گفت: حدود ۲۴۷ نفر از اندیشمندان دنیا یا سیاست‌گذاران علمی دنیا به کشور ایران آمده‌اند که از این افراد می‌توان به مدیرکل یونسکو، مدیر پژوهش‌های کشور ایتالیا و اتریش اشاره کرد.

وی با بیان اینکه دراین مدت ۱۲۷ نفر از اعضای هیات علمی برای حضور در کنفرانس‌های بین‌المللی از کشور خارج شده‌اند، گفت: در حال حاضر ۲۰ نفر از اعضای هیات علمی توانسته‌اند فرصت مطالعاتی بگیرند و در ماه‌های آینده اعزام شوند.

سالار آملی با اشاره به اینکه طبق مصوبه شورای سیاست‌گذاری‌های همکاری‌های بین‌المللی ۱۰ دانشگاه برتر کشور در طی چهار سال آینده باید جزو دانشگاه‌های برتر آسیا قرار بگیرند، گفت: همچنین دانشگاه‌هایی که از توانمندی‌های بالایی نیز برخوردار هستند، باید طی روند چهار سال آینده جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا باشند.